The Blooming Dutch,

de nieuwe attractie van de Keukenhof

Het restaurant The Blooming Dutch van Keukenhof is in de eerste plaats een plek voor gastvrijheid en lekker eten & drinken. Maar dit is zeker niet het enige. Wanneer wij foodconcepten creëren is dit altijd met als doel om de identiteit van de opdrachtgever te versterken. Zo brengen we met eten en drinken de gastbeleving naar een hoger niveau. Hoe?

We kennen allemaal de Keukenhof. In 8 weken komen hier ongeveer 1,2 miljoen mensen vanwege de tulpenbollen en mooie bloemenvelden. Natuurlijk zoals bij vele attracties wordt hier ook eten en drinken aangeboden. Vaak is dit een bijzaak. Wij maken dit een wezenlijk onderdeel van het geheel. Beter gezegd, wij maken van eten en drinken een beleving.

Dit is een denkwijze die in 2014 is ontstaan. We ontdekten waar wij onderscheidend in zijn en dat hebben we in de praktijk gebracht. Dus niet alleen een maaltijd verstrekken, maar met eten en drinken jouw profiel en boodschap in de markt versterken. Op deze manier helpen we opdrachtgevers om hun identiteit te versterken en de gastbeleving te vergroten. De volgende punten vormen de basis voor een concept. In dit geval het concept van The Blooming Dutch.

1. Inlevingsvermogen in feitelijke doelgroep en waarom komen mensen?
Je moet je altijd verdiepen in jouw gasten. Wie komen hier naartoe en wat willen zij eigenlijk? Mensen die naar de Keukenhof gaan, komen vooral voor een stukje cultureel erfgoed. De bezoekers met zo’n 70 verschillende nationaliteiten zien de Keukenhof als een onderdeel van dé dingen die je gedaan moet hebben. Net zoals de rondvaart door de Amsterdamse grachten of een bezoek aan de Kaasmarkt. De gasten willen niet alleen mooie bloemenvelden zien, maar zijn vooral ook op zoek naar het verhaal erachter. Nederland is wereldberoemd om de tulpenbollen. Dus zijn we op zoek gegaan hoe we het verhaal van de bloembol konden vertellen. Oftewel een verhaal waarin je de helden kunt ontmoeten die deze tulpen hebben ontdekt en groot gemaakt hebben. Op deze manier wordt het een verlengstuk van de Keukenhof en versterk je dus de identiteit. Daarnaast vervolmaak je het verblijf.

2.Weet dat een maaltijd alleen de honger niet meer stilt. Wat moet je nog meer doen?
Tegenwoordig kun je met een maaltijd alleen de honger niet meer stillen, maar is meer nodig. Als je van eten en drinken een attractie maakt en ook het imago van het park overbrengt, dan doe je het goed. Dan voeg je waarde toe aan het bezoek van de gast. Mensen die naar een park gaan en entreegeld hebben betaald, zijn daarnaast vaak alleen bereid iets extra te besteden aan eten en drinken. Voordat je zover bent, maak je eerst een storyline. Deze sluit naadloos aan bij de visie van de betreffende organisatie. Vanuit een storyline heeft ieder team dat bij de conceptontwikkeling is betrokken, een vertrekpunt en maakt de juiste vertaling vanuit zijn eigen expertise (food, design, communicatie, enz). In The Blooming Dutch hebben we een museumthema met een gigantische lange museumwand waar je de helden van de 16de eeuw ziet. Normale voorbijgangers zijn bereid gevonden als modellen op te treden als helden die de tulp wereldberoemd hebben gemaakt. De helft van de schilderijen bewegen daadwerkelijk. Zo schiet er onder andere een bloembol uit iemands hand vanuit één van de schilderijen. Gasten zijn steeds weer verrast en kijken tijdens het eten en drinken hun ogen uit. Dat is eten en drinken met een meerwaarde. Menigeen filmt of fotografeert om het hierna met anderen te delen.

3.Hoe kun je met een concept de beleving versterken?
Doordat je mensen meeneemt in een andere wereld, versterk je de beleving. Ze komen via het restaurant een wereld binnen waar ze wel van hebben gehoord, maar nog nooit hebben ervaren. Hoe je mensen precies meeneemt in deze beleving? Door te appelleren naar hun verlangen. Het verlangen bij de Keukenhof is eigenlijk om oog in oog met het Hollandse verleden te staan. Eten en drinken is een behoefte en daarvoor ben je bereid een bepaalde prijs te betalen, maar voor een verlangen ben je bereid om wat meer te betalen.

4. Wees constant relevant
Denk goed na wat je wanneer beschikbaar moet hebben en voor wie. Het is niet noodzakelijk om altijd alles beschikbaar te hebben. Het moet wel het juiste zijn op het juiste moment. Alert zijn met je assortiment en beleving dus. Dit kan op ieder tijdstip weer anders zijn. Wanneer je dit vastlegt in een draaiboek, kun je er in de praktijk makkelijk op inspelen. En dus ben je steeds weer relevant.

Aan de slag!
Ben je geïnteresseerd? Je kunt alvast aan de slag met de volgende stappen:
1. Weet wat je corebusiness is.
Wat wil je zijn in de markt? Wat wil je bij de consument achterlaten?
2. Breng in kaart hoe belangrijk de rol van eten en drinken is.

Kun je dit inzichtelijk maken, dan komt Albron al heel ver. Bel voor meer informatie met Ernest van de Voort, directeur Business Development Horeca & Hospitality: 030 6695 695 of mail naar ernest.van.de.voort@albron.nl.

Meer blog artikelen