Historie

Albron, bezig aan haar derde eeuw!

19 mei 1870
Staking bootwerkers in de haven van Rotterdam. Een van de eisen van de bootwerkers: inrichting van wacht- en schaftlokalen
15 juni 1889
Oprichting van de Rotterdamse afdeling van de Volksbond. De bond heeft een sterke sociale functie en achtergrond
2 januari 1899
Om 05.00 uur ‘s ochtends opent het eerste koffiehuis van de Volksbond haar deuren: "In ons goed verwarmd schaftlokaal vindt de werkman tegen zeer lagen prijs koffie, gekookte melk, brood, chocolade, limonade en in den winter erwtensoep"
1909
Oprichting te Amsterdam van de Spoorweg Onthoudersvereniging (SOV) 
1928
Exploitatie eerste kantine langs het spoor
1929
In 18 lokalen van de Volksbond worden per jaar 207.635 broodjes en bolussen verkocht, een "kop cacao met melk aangemaakt" kost 7 cent. De Rotterdamse Volksbond en Utrechtse Spoorweg Vereniging ontwikkelen zich tot respectievelijk BRN en Service One Catering. Beide bedrijven hebben een ideële achtergrond met het opzetten en exploiteren van koffiehuizen voor havenarbeiders in Rotterdam en spoorwegmedewerkers in Utrecht
1947
Nieuwe Stichting SOV-kantines heeft drie kantines op spoorwegstations, in 1950 zijn dat er zes
1977
De oorspronkelijke Volksbond wordt Stichting bedrijfsrestauratie Nederland, BRN
1979
De oorspronkelijke Spoorweg Onthoudersvereniging wordt nu Service One Group
1997
Albron ontstaat uit BRN en Service One Catering en wordt het grootste zelfstandige cateringbedrijf in Nederland met een vernieuwde visie die past bij de kernwaarden van dit nieuwe bedrijf. Bij Albron past de ananas, het internationale symbool voor gastvrijheid
2000
Albron betrekt een nieuw hoofdkantoor in De Meern dat plek biedt aan 300 mensen
2001
Albron  koopt de onderneming Antoine Petit en is daarmee aanwezig in ca. de helft van de hallen van diverse Nederlandse ziekenhuizen  
2002
Vijf jaar Albron! We nodigen onze gasten uit om in één van onze 900 gastenboeken te tekenen en ontvangen duizenden hartverwarmende reacties, zoals deze: "De lunch is mijn micro-vakantietje in een drukke werkdag"
2004
Start van de campagne ‘Wat voor eter ben jij'. 100.000 mensen bezoeken de site. Albron sluit dit jaar een alliantie met de Zwitserse cateraar D.S.R. Start campagne ‘What's your flavour' voor studenten en de Beter Eten Monitor voor senioren in zorgomgevingen. Eerste Coffee & More locatie wordt geopend. De alliantie breidt uit met de Japanse cateraar Green House. Albron wint de AWVN-Innovatietrofee voor innovatief sociaal beleid, de TNO-Innovatie Award en is genomineerd voor de Erasmus Innovatieprijs
2007
Albron bestaat 10 jaar!
2008
Albron verzorgt het eten en drinken in het Holland Heineken House in Beijing tijdens de Olympische Spelen. Ook lanceert de b2b-campagne Facility Management is een Kunst. De internationale alliantie breidt uit met de scandinavische cateraar Fazer
2009
Albron heeft een oorsprong van 100 jaar. De ene loot is opgericht in 1889 de andere in 1909. 100 jaar later staat Albron nog steeds symbool voor, vernieuwde, duurzaamheid
2010

Albron verzorgt de horeca in alle Nederlandse en Belgische parken van Center Parcs. Het is een smakelijke uitdaging om alle gasten van de vakantieparken heerlijk eten en drinken te serveren. Bovendien krijgt Albron er met deze uitbreiding ongeveer 1.800 medewerkers bij. Een samenwerking om trots op te zijn!
2012
Start samenwerking met Starbucks
2013
Introductie van 'Onze Keuken' en ‘Flavors’ onze nieuwe manier van cateren bij Bedrijfsleven & Overheid
2014
Lancering van 'De kracht van eten' Albron's visie op lekker en goed eten in de zorg
2015
Vernieuwde koers voor Albron als veelzijdig foodservice bedrijf, samengevat in de positioneringszin: Albron. Kom verder. Ons onderscheidend vermogen is dat we identiteitsversterkers zijn. We bedenken, bouwen en beheren foodconcepten die de identiteit van opdrachtgevers versterken. Enthousiaste medewerkers brengen die foodconcepten tot leven en verrijken daarmee de wereld van alle betrokkenen, van gast tot leverancier
2016
‘Albron. Kom verder.’ betekent samen verder met Facilicom. De activiteiten van Prorest worden gecombineerd met die van Albron binnen Bedrijfsleven & Overheid . Albron maakt een offensieve groeistrategie kenbaar voor de sectoren Horeca & Leisure, Zorg en Bedrijfsleven & Overheid. Onder regie van Facilicom kan Albron zich nu ook positioneren bij IFM tenders.