Beterschap op je bord

Wie ziek is, verliest vaak de zin in eten en drinken. Meestal verandert ook je smaak. Terwijl juist voeding kan bijdragen aan hoe je je voelt en zelfs aan je herstel. Dat is het dilemma voor zorgorganisaties waar Albron een antwoord op heeft. Ik ben er dagelijks mee bezig om beterschap op een bord te krijgen.

Patiënten meer en met meer smaak laten eten wat ze nodig hebben: dat is mijn uitdaging. En die past bij me, want daarin combineer ik mijn voedingskundige achtergrond, mijn ervaring in het ontwikkelen van voedingsconcepten en een intensieve samenwerking met zorgprofessionals. Ik put ook uit lessen van mijn eigen leven. Toen mijn man ernstig ziek was, haalde ik alles uit de kast om hem goed te laten eten. En om hem de gezelligheid van samen aan tafel eten te geven. Wat ik toen zelf ook ervaarde, is dat hij zelfs zijn lievelingsgerechten liet staan. Als je ziek bent, verandert echt je zin en je smaak. Ik ben toen goed gaan luisteren naar waar zijn behoefte lag. Zoals ik ook naar patiënten en zorgverleners luister.  

Eten en drinken is persoonlijk
Luisteren en oplossingen bedenken smaakt naar meer. Daarom ben ik er breed mee bezig. Binnen het consortium Personalised Nutrition and Health, waar we onderzoeken hoe een goed en persoonlijk voedings- en gezondheidsadvies eruit ziet en hier vervolgens de benodigde kennis en technologie voor leveren. En binnen het Amsterdam UMC bijvoorbeeld, waar ik met conceptontwikkeling, training en implementatiebegeleiding een bijdrage lever aan het AMC voedingsprogramma Zorg op het Bord. Met het programma geeft het AMC voeding een centrale rol in zorg, onderwijs en onderzoek: goed eten en drinken is persoonlijk en maakt de behandeling beter. Ik weet uit mijn persoonlijke ervaring, uit onderzoek én uit de zorgpraktijk dat patiënten daarmee een fijner verblijf hebben en dat de aanpak een bijdrage kan leveren aan een sneller herstel. Mooi om hier samen met het AMC en onder andere Jeanine Hiemstra van onze partner Distrivers aan te werken.

Tussendoortjes als smoothies en fingerfood
Wat ik overal merk, is dat persoonlijk inspelen op de behoeften van elke patiënt de sleutel is. Het voedingsconcept in het Amsterdam UMC heeft elke dag zes eetmomenten. We geven nu bij het ontbijt, de lunch en de avondmaaltijd veel keuze, zowel in samenstelling als portiegrootte. En we bieden allerlei tussendoortjes aan, zoals smoothies en fingerfood. Zo kunnen we patiënten verleiden om voldoende te eten. We leggen de nadruk op een eiwitrijk aanbod, omdat eiwitten belangrijk zijn voor het herstel van patiënten. En we maken ook meteen werk van de eiwittransitie: de duurzame én gezonde stap van dierlijk naar plantaardig. Concreet betekent dit minder vlees en vis en meer plantaardige eiwitrijke vleesvervangers zoals peulvruchten, lupine, noten en zaden. Zo laat ik het mes aan alle kanten snijden!

Een bedankje op een servetje krabbelen
We mikken met een uitgebalanceerde menucyclus niet alleen op meer welzijn en een beter herstel in het ziekenhuisbed, maar ook op de inspiratie die lekker eten en drinken geeft voor thuis. Zo’n nieuw concept tot leven laten komen doen we trouwens met veel partijen. We praten met patiënten, artsen en verpleegkundigen, leiden voedingsassistenten op, ontwikkelen gerechten met onze koks en doen samen met de ziekenhuizen onderzoek om het concept te verbeteren. Het is fijn dat patiënten blij worden van het eten en drinken en de service van voedingsassistenten. Dat zit hem soms in kleine dingen. Laatst hoorde ik hoe een patiënt op zijn servetje een bedankje krabbelde voor het heerlijke eten. Voor mij is dat onbetaalbare motivatie.

Onderdeel in het curriculum
Ik vind het een fantastische ontwikkeling dat de rol van eten en drinken in de zorgsector brede aandacht krijgt: van artsen, van verplegend personeel én in het onderwijs. Daarom ben ik blij dat in Amsterdam de internist endocrinoloog Maarten Soeters de voorzitter van het voedingsprogramma is en dat specialisten en verpleegkundigen van verschillende afdelingen er nauw bij betrokken zijn. Dat voeding sinds twee jaar ook onderdeel is in het curriculum van de studie geneeskunde is voor mij veelzeggend: beterschap krijgt een belangrijke plek op het bord. En mooi dat de taak op mijn bord ligt om daaraan bij te dragen!

 

 

 

Branches

In de zorg

Thema's

Elma

Contact Elma

Neem contact op met Elma
06 502 133 34 elma.brandsma@albron.nl

Andere blogberichten in Personalised food

Vloeibaar Koekje

Vloeibaar koekje bij de koffie

05-12-2019

Als je elke dag een kwart miljoen maaltijden serveert, kun je dan nog oog hebben voor die ene gast? Of voor een kleine groep met bijzondere behoeften en wensen? Ja, dat kan! Voor mensen die moeite hebben met slikken en kauwen of hun smaak kwijtraken bijvoorbeeld. Daar heb ik graag aandacht voor. 

Lees verder
Elma

Neem contact op met Elma

Neem contact op met Elma, onze expert op het gebied van eten en drinken in de zorg. 06 502 133 34 elma.brandsma@albron.nl