Vraag en antwoord opleidingen

Albron biedt jou als medewerker diverse opleidingen. Een aantal van deze opleidingen zijn digitaal beschikbaar (e-learning), en een aantal kan je klassikaal volgen. In onderstaand Vraag en antwoord formulier vind je de meest gestelde vragen over onze e-learnings. Heb je vragen over de Albron Academy? Raadpleeg dan eerst dit document.

Iedereen binnen Albron (medewerkers van Albron Catering en Albron Center Parcs) start met een aantal verplichte e-learnings om snel en veilig aan de slag te kunnen. Dit is onderdeel van het Albron inwerkprogramma.

Wil je rechtstreeks naar de Albron Academy?
•  Als medewerker in dienst van Albron Catering ga je naar MijnAlbron en klik je op Mijn Opleidingen, of log in via de link Opleidingen Albron
•  Als medewerker in dienst van Albron CP (Center Parcs) ga je naar de link Opleidingen Albron

Zijn er vragen die niet beantwoord worden op deze pagina? Benader eerst je leidinggevende. Wanneer deze niet beschikbaar zijn, mail dan naar opleidingen@albron.nl of bel naar 030-669 56 69.

Op welke vragen krijg je antwoord in dit document?

1. Praktische vragen

a.    Hoe log ik in op de Albron Academy?
b.    Ik weet mijn gebruikersnaam/wachtwoord niet (meer), wat nu?
c.    Op welke apparaten kan ik de online modules volgen?
d.    Kan ik tussentijds stoppen met een module zonder gegevens te verliezen?
e.    De module opent niet. Wat moet ik doen?
f.     Wat als de website https://opleidingen.albron.nl het niet doet?
g.    Ik kan inloggen op MijnAlbron, maar niet in de Albron Academy
h.    Ik ontvang geen mails
i.     Hoe kan ik mijn e-mailadres in Youforce wijzigen?
j.     Ik ben leidinggevende. Hoe kan ik de resultaten van mijn medewerkers inzien?
k.    Wat als een certificaat/diploma (van mijzelf of mijn medewerker) verloopt?

2. Werkwijze van het inwerkprogramma en overige e-learningmodules

a.    Ben ik verplicht alle onderdelen van het inwerkprogramma te volgen?
b.    Waar kan ik het inwerkprogramma volgen?

c.    Krijg ik de uren betaald die ik bezig ben met het online inwerkprogramma?
d.    Hoe lang duren de modules van het inwerkprogramma?
e.    Wat is een toets?
f.     Wat als ik de toets niet haal?
g.     Hoe bespreek ik de resultaten van mijn e-learnings met mijn leidinggevende?
h.    Hoe zie ik of ik mijn module succesvol heb afgerond?
i.     Waar kan ik mijn behaalde certificaten vinden?
j.     Hoe kan ik mijn behaalde certificaat downloaden?
k.    Welke modules moet ik afronden?

1. Praktische vragen

  • a. Hoe log ik in op de Albron Academy?

- Ik ben in dienst bij Albron Catering of bij Dagrecreatie/High traffic:
Wanneer je in dienst komt bij Albron ontvang je van de Servicedesk inloggegevens voor Mijn Albron op het mailadres dat je bij indiensttreding hebt opgegeven. Log met deze gegevens in op Mijn Albron en klik op de knop ‘ Mijn Opleidingen’. Je kan ook inloggen via de link Opleidingen Albron. Klik dan op Inloggen met Mijn Albron. Bewaar je inloggegevens goed, hiermee heb je toegang tot jouw ontwikkelmogelijkheden bij Albron. Heb je deze inloggegevens niet (meer)? Neem dan contact op met de servicedesk@albron.nl of bel naar 030-669 56 69.

- Ik ben in dienst bij Albron Center Parcs (NL en BE):
Wanneer je in dienst komt bij Albron Center Parcs Nederland ontvang je via je persoonlijke mail een gebruikersnaam voor het online leerplatform. In deze mail kan je klikken op ‘Klik hier om een wachtwoord aan te maken’. Voor medewerkers in NL: Je gebruikersnaam is gelijk aan die van Time, Poolmanager en Placem@t (let op: niet je personeelsnummer). Mocht je de mail niet meer hebben of de link werkt niet meer, ga dan naar https://opleidingen.albron.nl. Als je oude wachtwoord niet meer werkt, maak je een nieuw wachtwoord aan door te klikken op ‘Wachtwoord vergeten’. Lukt dit niet? Stuur dan een mail naar opleidingen@albron.nl of bel naar 030-669 5669. Bewaar je gegevens goed, hiermee heb je toegang tot jouw ontwikkelmogelijkheden bij Albron. Wanneer je in dienst bent bij Albron Center Parcs België ontvang je via je persoonlijke mail een wachtwoord voor het online leerplatform. Je gebruikersnaam is de eerste letter van het park waar je werkzaam bent, gevolgd met je eigen personeelsnummer.

 

NB: Als je langdurig ziek bent is je account inactief gedurende de gehele ziekteperiode.

  • b. Ik weet mijn gebruikersnaam/wachtwoord niet (meer), wat nu?

Wanneer je in dienst komt bij Albron ontvang je via je persoonlijke mail een gebruikersnaam voor de Albron Academy. Zoek deze mail op. Het kan zijn dat de mail in je spamfolder terecht is gekomen. Probeer bijvoorbeeld de volgende zoekwoorden: gebruikersnaam, e-learning, Albron.

-       Ik ben in dienst bij Albron Catering:
Wanneer je in dienst komt bij Albron ontvang je via je persoonlijke mail een gebruikersnaam voor het online leerplatform. Deze gegevens zijn hetzelfde als die van MijnAlbron. Heb je deze inloggegevens niet (meer)? Neem dan contact op met de servicedesk@albron.nl of bel naar 030-669 56 69.

-       Ik ben in dienst bij Albron Center Parcs (NL en BE):
Wanneer je in dienst komt bij Albron Center Parcs Nederland ontvang je via je persoonlijke mail een gebruikersnaam voor het online leerplatform. Je gebruikersnaam is gelijk aan die van Time, Poolmanager en Placem@t. Heb je deze gebruikersnaam niet (meer)? Neem dan contact op met de servicedesk@albron.nl of bel naar 030-669 56 69. Wachtwoord vergeten? Maak dan een nieuw wachtwoord aan via https://opleidingen.albron.nl en te klikken op ‘Wachtwoord vergeten’. Wanneer je in dienst komt bij Albron Center Parcs België ontvang je via je persoonlijke mail een wachtwoord voor het online leerplatform. Je gebruikersnaam is de eerste letter van het park waar je werkzaam bent, gevolgd met je eigen personeelsnummer. Heb je dit wachtwoord niet (meer)? Neem dan contact op met opleidingen@albron.nl.

-       Ik ben in dienst bij de opdrachtgever (IDO'er):
Wanneer je start met werken voor Albron ontvang je via je persoonlijke mail een gebruikersnaam voor het online leerplatform. Heb je deze gebruikersnaam niet (meer)? Neem dan contact op met de servicedesk@albron.nl of bel naar 030-669 56 69. Wachtwoord vergeten? Maak dan een nieuw wachtwoord aan via https://opleidingen.albron.nl en te klikken op ‘Wachtwoord vergeten’.

  • c. Op welke apparaten en browsers kan ik de online modules volgen?

Je kan het inwerkprogramma maken op een computer, laptop of tablet via de browsers Google Chrome, Internet Explorer (Windows) of Safari (Apple). Het programma werkt niet op je mobiele telefoon. Zorg er voor dat je altijd de nieuwste versie van je internet browser hebt. Zorg ervoor dat de pop-up blokkade staat uitgeschakeld.

Let op: als je met Internet Explorer naar Opleidingen Albron gaat en kiest voor ‘Inloggen met Mijn Albron’, dan verschijnt er een pop-up (vaak achter de browser zelf, dus moet je dat openen vanaf de taakbalk). Het kan zijn dat alleen je gebruikersnaam en wachtwoord invullen niet voldoende is, maar dat je eerst nog moet kiezen voor ‘Andere gebruiker’, en dan Albron\ aan je gebruikersnaam moet toevoegen, dus bijvoorbeeld Albron\PietS001 of Albron\22222.

  •  d. Kan ik tussentijds stoppen met een module zonder gegevens te verliezen?

Ja, dat kan. Je gegevens worden automatisch opgeslagen terwijl je aan de slag bent.

  • e. De module opent niet. Wat moet ik doen?

De modules openen in een pop-up scherm. Het kan zijn dat je pop-up blokade aan staat. Om deze blokkade weg te halen ga je naar je browserinstellingen en schakel je deze uit. Het kan zijn dat je de browser opnieuw moet opstarten voordat de blokkade weg is.pop up.PNG

  • f. Wat als de website https://opleidingen.albron.nl het niet doet?

Meld dit direct aan servicedesk@albron.nl of bel naar 030-669 56 69. Als je echt niet op de website komt, zorg dan dat je zo snel mogelijk afspraken maakt op locatie om het inwerkprogramma te maken. 

  • g. Ik kan inloggen op MijnAlbron, maar niet in de Albron Academy.

Maak een printscreen van de foutmelding op de opleidingspagina en stuur deze melding naar opleidingen@albron.nl, zij helpen je verder.

  • h. Ik ontvang geen mails.

Heb jij geen uitnodiging gehad of gezien voor het inwerkprogramma? Lees hieronder hoe je alsnog met het inwerkprogramma kunt starten én hoe je weer mails ontvangt:

 - Ik ben in dienst bij Albron Catering:
Allereerst: Ondanks dat je geen mail hebt gekregen, kan je via www.mijnalbron.nl naar Mijn Opleidingen. Je logt namelijk in met je persoonlijke MijnAlbron gegevens. 
Twijfel je naar welk e-mailadres de mail is verzonden? Kijk dan naar je instellingen in Youforce. Hier kan je ook je mailadres wijzigen. (zie de instructie hiervoor op deze pagina).
Check ook je spambox, mogelijk is de mail daarin terecht gekomen.  Niks kunnen vinden? Neem dan contact op met: servicedesk@albron.nl of 030-669 56 69.

 - Ik ben in dienst bij Albron Center Parcs:
Allereerst: ondanks dat je geen mail hebt gekregen, kan je toch de modules maken: vraag je inlognaam op bij servicedesk@albron.nl, ga daarna naar de Albron Academy en klik daar op 'Wachtwoord vergeten'. Zo kan je een nieuw wachtwoord aanmaken. 
Twijfel je naar welk e-mailadres de mail is verzonden? Kijk dan naar je instellingen in Youforce. Hier kan je ook je mailadres wijzigen (zie de instructie hiervoor op deze pagina). Dit geldt alleen wanneer je werkzaam bent bij Albron Center Parcs Nederland. Ben je werkzaam bij Albron Center Parcs België? Dan kan je hiervoor je leidinggevende contacteren.
Check ook je spambox, mogelijk is de mail daarin terecht gekomen.  Niks kunnen vinden? Neem dan contact op met: servicedesk@albron.nl of 030-669 56 69.

  • i. Hoe kan ik mijn e-mailadres in Youforce wijzigen?

 Als je in dienst bent bij Albron Catering en Albron CP, kan je je e-mailadres wijzigen in Youforce. Om je e-mailadres aan te passen in Youforce klik je op de knop Self Service, daarna op de knop Bereikbaarheidsgegevens je ziet dan onderstaande scherm. Vervolgens kan je je mailadres wijzigen door onder de kolom nieuwe gegevens je juiste mailadres in te vullen. Daarna druk je op verder en is je gewijzigde mailadres opgeslagen.  

emailgegevens.PNG

  • j. Ik ben leidinggevende. Hoe kan ik de resultaten van mijn medewerkers inzien?

Als leidinggevende heb je twee items in je menubalk, namelijk Acties en Rapportages. Onder het knopje acties kun je klikken op Mijn teamoverzicht. Hier zie je een overzicht van de verplichte opleidingen per medewerker. Dit kunnen zowel digitale als fysieke opleidingen zijn. Een groen vinkje betekent dat een medewerker de opleiding heeft afgerond, een rood kruis betekent dat de medewerker de opleiding niet heeft afgerond, een oranje vinkje betekent dat de geldigheid van het certificaat bijne verloopt en een rode agenda betekent dat een medewerker is gestart met een opleiding of zich heeft ingeschreven, maar deze nog niet heeft afgemaakt. De medewerkers die je hier ziet zijn de medewerkers die in Youforce direct onder jou vallen. Je kunt van dit overzicht een Excel rapportage maken als je naar beneden scrollt.

Onder het kopje Rapportages kun je klikken op Bewijsstukken manager. Er verschijnt een menu waarin je filters kunt aanzetten. Je kunt bijvoorbeeld filteren op een medewerker en zien welke opleidingen die medewerker allemaal heeft gemaakt. Of je kunt filteren op een bepaald bewijsstuk om te zien wie van jouw medewerkers een bepaalde opleiding hebben gevolgd.

menubalk.PNG

Let op: Onder het kopje Acties>Mijn teamoverzicht verschijnen alleen de verplichte opleidingen. Bij Rapportages>Bewijsstukken manager kun je zien welke opleiding een medewerker naast de verplichte opleidingen heeft gemaakt.

  • k. Wat als een certificaat/diploma (van mijzelf of mijn medewerker) verloopt?

Sommige e-learnings of fysieke opleidingen moeten jaarlijks worden herhaald, denk hierbij aan de e-learning Allergenen of de opleiding BHV/BLS. Een maand vóórdat een certificaat verloopt krijg jij als medewerker een automatische mail vanuit de Albron Academy als herinnering. Op dat moment kun jij de desbetreffende e-learning gelijk opnieuw maken of kun jij jezelf opnieuw inschrijven voor deze opleiding. Daarnaast krijg je ook nog een automatische mail als medewerker, wanneer het certificaat definitief is verlopen. Hier krijgt jouw leidinggevende ook een bericht van. 

Tot slot kun jij als medewerker en als leidinggevende te allen tijde zien wanneer een bewijsstuk verloopt. 

Als medewerker: ga naar Diploma’s
Als leidinggevende: ga naar Acties > Mijn teamoverzicht. Een maand voordat een certificaat verloopt, is het vinkje oranje i.p.v. groen.

Als manager krijg je maandelijks een mail met verlopen bewijsstukken. Hierin staan alleen nieuwe verlopen bewijsstukken. Je krijgt dus maar één keerbericht dat een bewijsstuk van een medewerker is verlopen. 

2.  Werkwijze van het inwerkprogramma en overige e-learningmodules 

  • a. Ben ik verplicht alle onderdelen van het inwerkprogramma te volgen?

    Je bent verplicht alles wat in het inwerkprogramma in de tab ' Mijn Opleidingen' staat te volgen. De hoeveelheid modules verschilt per soort medewerker. De één maakt er meer dan de ander.
  • b. Waar kan ik het inwerkprogramma volgen?

De online modules volg je op je computer, laptop of tablet waarbij je internettoegang hebt. Zorg dat je de modules van het inwerkprogramma in alle rust kunt volgen om er zoveel mogelijk van te leren. Ben je eenmaal toe aan de toets, zorg er dan ook voor dat je deze in alle rust kunt maken. Je kan het inwerkprogramma niet op je mobiele telefoon volgen.

  • c. Krijg ik de uren betaald die ik bezig ben met het inwerkprogramma?

Albron investeert in jouw persoonlijke ontwikkeling door het openstellen en het ontwikkelen van het inwerkprogramma. Jij investeert hierin door deze modules in je eigen tijd, in alle rust thuis, te volgen. We gaan ervan uit dat je veel zal leren van deze modules. Deze kennis kan je meenemen naar de werkvloer.

  • d. Hoe lang duren de modules van het inwerkprogramma?

Voor elke module van het inwerkprogramma ben je ongeveer 30 minuten kwijt, inclusief de toets.

  • e. Wat is een toets?

Na elke module volgt een toets. In de toets komen alleen dingen voor die je in de module hebt geleerd. De toets is bedoeld om je kennis te toetsen en bestaat uit meerkeuze vragen. Je bent geslaagd voor de toets zodra je alle vragen goed hebt beantwoord. Voor iedere vraag die je fout beantwoordt, krijg je een herkansing met een spiekbriefje. Je kunt met de toets starten zodra je de betreffende module hebt gevolgd en je je zeker genoeg voelt om de toets te maken.

  • f. Wat als ik de toets niet heb gehaald?

Wanneer je ook met de herkansing de toets niet hebt gehaald, vinden wij het belangrijk dat je de module opnieuw volgt. Veel gaat over gezondheid, veiligheid en hygiëne. Dat zijn onderwerpen die je goed moet beheersen als je bij Albron werkt. Lukt het je niet, bespreek dan gerust met je manager of collega’s waar je tegenaan loopt. 

  • g. Hoe bespreek ik de uitslag van mijn e-learnings met mijn leidinggevende?

Bespreek altijd de uitslag van de toetsen met je manager. Dit is bedoeld om samen te praten over wat je goed afging in het volgen van de module en wat je minder goed af ging. Bespreek samen met je manager waar jij nog hulp bij nodig hebt om je te ontwikkelen. Misschien wil je meer oefenen op de werkvloer, wil je meer feedback ontvangen van je manager of wil je gekoppeld worden aan een ervaren collega om van te leren.

  • h. Hoe zie ik of ik mijn module succesvol heb afgerond? 

Na het afronden van elke module krijg je een vinkje het desbetreffende onderdeel. Dit kan ongeveer een uur duren voordat je die ziet. Zodra je alle modules hebt afgerond die onderdeel uit maken van het inwerkprogramma, ontvang je een diploma als bevestiging dat je het Albron inwerkprogramma met succes hebt afgerond.

  • i. Waar kan ik mijn behaalde certificaten vinden?

Bij Mijn Profiel klik je op Bewijsstukken. Hier staan alle certificaten van de door jou behaalde modules. Na het afronden van de module, kan het enige uren duren voordat het vakje van rood naar groen kleurt. Daarna kan het tot maximaal 5 werkdagen duren voordat hierin ook het certificaat beschikbaar wordt om te downloaden.

  • j. Hoe kan ik mijn certificaat downloaden?

Het kan maximaal 5 werkdagen duren voordat je certificaat online staat. Deze kan je door op het download knopje rechtsonder te klikken downloaden. 

certificaat downloaden.png

Let op: niet alle modules hebben een download knop.

  • k. Welke modules moet ik afronden?

Er zijn verplichte en vrije modules. In jouw persoonlijke Albron Academy omgeving zie je welke modules er voor jou beschikbaar zijn. Dit is afhankelijk van je functie.