Het stadslandschap na corona

Overal waar het normaal gesproken druk is, was het de afgelopen maanden muisstil. Lege snelwegen, lege kantoren, lege winkelcentra en lege binnensteden. Zodra we corona de baas zijn, stromen de straten natuurlijk weer vol. Maar wat bieden we iedereen dan? En welke rol speelt eten en drinken daarbij?

In de lege luwte van de lockdown is het goed om na te denken over hoe we onze wereld willen inrichten. En dan beperk ik me even tot de drukke kruispunten in het Nederlandse landschap: daar waar veel mensen onderweg zijn, winkelen of hun vrije tijd vieren. Want dat dat landschap gaat veranderen, staat vast. De pandemie heeft ontwikkelingen versneld, de retailwereld opgeschud en ons denken veranderd. 

“Corona heeft het contrast tussen clicks en bricks verder vergroot”

Rijp voor veranderingen
De ontwikkeling die corona het meest heeft aangejaagd, is die van onze online consumptie. Naast noodgedwongen thuiswerken nam ook online shoppen een enorme vlucht. Dat heeft het contrast tussen clicks en bricks verder vergroot. In binnensteden en winkelcentra willen mensen vinden wat ze online niet krijgen. En dat is vooral beleving. De coronacrisis heeft ook het retaillandschap veranderd: in het straatbeeld zijn concepten en ketens verdwenen en verschenen. Vaak zonder regie of gedachte. Tot slot heeft het coronatijdperk ons rijp gemaakt voor veranderingen. We stellen meer dan voorheen vragen bij wat altijd zo geweest is. Ook als het om de invulling van infrastructuur en vastgoed gaat.    

“Juist foodconcepten verlengen en verrijken het verblijf van consumenten”

Meters of harten vullen
Kortom: nu is de tijd voor gemeenten, projectontwikkelaars, vastgoedeigenaren en ondernemersverenigingen om achter de tekentafel te kruipen. En ook voor ons als Albron. Want wij geloven dat juist eten en drinken nog belangrijker wordt op alle hubs waar het straks weer druk is. De hamvraag voor wie zich bezighoudt met retail op high traffic-locaties is: wil je meters vullen of wil je de hoofden en harten van mensen vullen? De consumenten van morgen vragen duidelijk om het laatste. Juist foodconcepten verlengen en verrijken hun verblijf en zijn daarmee een aanjager van het andere aanbod. Eten en drinken brengt de fun in de functionaliteit van onderweg zijn en winkelen.

“Een juiste mix verbindt de retail, de plek met de omgeving en de mensen met elkaar”

Van Frites Affairs tot Starbucks
Het aanbod van eten en drinken kan niet willekeurig zijn. Elk foodconcept moet de omgeving waar mensen samenkomen duidelijk versterken en wat toevoegen aan hun hun reis, winkelmiddag of uitje. Daarom werkt Albron met eigen concepten en sterke streetbrands die allemaal in andere behoeften voorzien. Van de stoute verleiding van Frites Affairs tot de huiskamer in de stad die Anne&Max is. Van de ambachtelijke lekkernijen met een knipoog van Le Perron tot Starbucks, waar je jezelf verwent en elkaar ontmoet. En van het gemak van AH to go tot het Âme Fashion Café in Bataviastad, waar shoppers aan de catwalk table van een instagrammable lunch genieten. Het juiste foodconcept of een mix daarvan verbindt de rest van de retail, verbindt de plek met de omgeving en verbindt de mensen met elkaar.

Voorbij vandaag en morgen
Om al die kruispunten en stadslandschappen klaar te maken voor het oude nieuwe normaal na corona, hebben we bij Albron een breed portfolio aan foodconcepten. Omdat we zo heilig geloven in de belangrijke rol van eten en drinken bij het inrichten van ons land, investeren we daar graag in. Liefst met partijen die voorbij vandaag en morgen durven kijken en net als wij zien wat commercieel interessant is én wat maatschappelijk relevant is. Zodat we samen niet simpelweg meters en magen vullen, maar juist de hoofden en harten van iedereen die straks weer in volle vrijheid de straat opgaat.

Ernest van de Voort
Directeur Marketing & Concepts Albron    

Meer blog artikelen