Kraakvers, lokaal en op maat

12 mei 2022 • Leestijd 10-12 minuten

Vrijdag. Het weekend hangt in de lucht. De dag om in je spijkerbroek naar het werk te gaan. Met collega's je weekendplannen door te nemen. En lekker vroeg de laptop dicht te klappen, om nog even in de zon te zitten met je collega's.

Maar voor Carlijn van de Buurtboer is vrijdag niet zozeer het eind van deze, maar vooral het begin van volgende week.

Hoe je gigantisch kunt groeien met eigentijds eten en drinken.

Past precies

Vrijdagochtend. Carlijn opent de Buurtbase. In die app staat alles wat ze moet inkopen voor volgende week. Ze scrollt door schermen vol soepen en salades, boerenkazen en groentespreads, desembroden en vruchtensap. Lokale, ambachtelijke producten die je niet zo snel in de supermarkt tegenkomt. De bouwstenen voor duizenden bedrijfslunches die maandag kraakvers op de stoep moeten staan bij haar klanten.

Story_groeien_afbeelding1.png

Eerder inkopen dan vrijdagochtend gaat niet. Gisteren stroomden er nog keuzes van klanten binnen in de app: volgende week zijn er bij ons drie op vakantie. De pompoensoep was heerlijk, mogen we die nog eens? De kaas was net te vroeg op, een onsje meer volgende keer.

Later inkopen is ook geen optie. Leveranciers verwachten hun bestelling rond tien uur. Een paar weken terug hing de visboer om kwart over tien aan de lijn. Of hij al kon beginnen. Logisch. Op vrijdagochtend is het nog rustig bij hem in de winkel. De beste tijd om alles in te pakken en naar de Buurtboer te brengen. Zaterdag staat hij op de markt in de buurt. Druk, druk, druk.

Het moet dus precies nú gebeuren. Het zelfgebouwde algoritme in de Buurtbase biedt razendsnel uitkomst. Het rekent tot achter de komma uit wat er bij wie besteld moet worden. Zo bestelt Carlijn precies op tijd, en precies genoeg. Alles vers en zonder verspilling. En de visboer komt niet te laat op de markt.

Story_groeien_afbeelding2.pngVrijdagmiddag. Carlijn ziet haar eerste bestellingen van vanochtend al aankomen. Haar kantoor zit recht boven het distributiecentrum van de Buurtboer, dus de lijntjes zijn kort. Nieuws van beneden: de havermelk is niet geleverd. Gebeurt vaker de laatste weken, de grondstof is schaars. Maar Carlijn weet dat het vaak nog wel ergens te vinden is, dus ze gaat op zoek. Hopelijk lukt het deze week weer.

Plannen, bestellen, ontvangen, kleine problemen oplossen. Een typische vrijdag voor Carlijn. De Buurtbase is weer helemaal op orde. Laat dat weekend maar komen.

Een puzzel van 250.000 stukjes

Mark klikt Teams uit. Zijn vergadering zit erop, eerder dan hij had gedacht. Nog een half uurtje tot de volgende.

Direct opent hij het Buurtboer-mapje op zijn laptop. Al maanden is Mark in gesprek met de oprichters van deze lunch-bezorgservice. Jaarcijfers bekijken, business-model doorlichten, klantenbestand bestuderen. Kijken of de Buurtboer een toevoeging zou zijn aan Albron. Of een overname een optie is.

Story_groeien_afbeelding3.pngWant Albron wil groeien. Naar 250.000 gasten per dag in 2025. 250.000 gasten. Elke dag. Dat zijn er drie per seconde. En: meer dan het dubbele van de 110.000 per dag uit 2019. Sindsdien zijn de aantallen door corona gestagneerd. Weg vliegende start waar Mark als nieuwe commercieel directeur op had gehoopt.

Waarom dan toch hoog mikken? Eigenlijk simpel: de ambitie zit niet in aantal of omzet. Maar in impact maken op mensen en de planeet. Goed eten en drinken is daarvoor de motor, maar dan moet je het wel aan grote groepen mensen weten te verkopen. Want alleen met veel maak je verschil.

Dus Marks vraag is niet: gaan we dit doen? Maar hoe gaan we dit doen? Met enkel laten groeien wat je al hebt, haal je het niet. Je moet ook kijken naar wat je nog mist. Wat je van buiten naar binnen kunt halen. Overnames dus.

Grote groepen mensen bereiken

Een duik in de details

Mark klikt een paar bestanden aan. Zijn aantekeningen en spreadsheets verschijnen op het scherm. Alles van de afgelopen tijd staat er in. Hij klikt door verslagen, tabellen en grafieken.

De optelsom is niet zo eenvoudig. Niet elk foodservice-bedrijf dat veel gasten bedient, is voor Albron een overname-kandidaat. Groeien in eten en drinken met impact, daar gaat het om.

De vier toetsstenen daarvoor: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar. Vier onschuldig ogende woordjes uit de nieuwe koers richting 2025. Mark kan ze inmiddels dromen, zo vaak heeft hij ze in directievergaderingen voorbij horen komen. Maar op het overname-pad kunnen ze ook flinke hordes zijn. Weinig kandidaten voldoen aan alle vier. Zeker niet als het grote spelers zijn. Maar die heeft Mark juist wel nodig.

Markt scrollt door pagina's vol aantekeningen, notulen en juridische tekst. Onderaan zijn Buurtboer-document staat een samenvatting, weet hij. Die heeft hij vorige week gemaakt na het laatste overleg met het management van de Buurtboer. Hij heeft nog vijf minuten. Net genoeg om die samenvatting nog eens te bekijken. Businessmodel: Versbezorgde lunches op maat voor bedrijven van 10 tot 200 medewerkers. 

Dit ziet er goed uit. De Buurtboer is echt anders dan de lunchmogelijkheden die Albron nu in huis heeft. En zo strak georganiseerd dat je er grote aantallen mee kunt bedienen. 

Hij scrollt verder en komt aan het eind van het document. Er verschijnt nog een laatste punt op het scherm: 

Huidige omvang: Zwaar getroffen door lockdowns. Meer dan de helft van klanten on hold door sluiting bedrijfslocaties.

Marks gezicht betrekt. Hij was het bijna vergeten. "Samen smullen van de beste producten uit de buurt. Dan blijf je graag wat langer aan de lunchtafel zitten", zegt de Buurtboer. Maar in deze tijd van lockdown en thuiswerken is daar natuurlijk weinig van overgebleven.

Een flinke zucht ontsnapt aan zijn lippen. Is dit nu het pad naar groei? Kan de Buurtboer in deze tijd Albron die broodnodige kickstart geven, op weg naar 250.000 gasten per dag?

Een belletje klingelt op zijn laptop. Het is Teams, de volgende vergadering wacht. Daarna weer verder met de Buurtboer.

Bootcamps en hot pots

Maandag. Normaal de dag van de gezamenlijke bootcamp bij de Buurtboer. Maar de coronamaatregelen raken niet alleen de verkoop bij de Buurtboer. Ook het elke week samen sporten staat op pauze.

Jammer voor Jahfaar, want hij gebruikt het sporten altijd om even achter de computer weg te zijn.

Story_groeien_afbeelding2.pngMaar vandaag heeft hij een andere manier gevonden om van zijn bureau los te komen. De officemanager van een van zijn accounts belde vorige week. Haar collega's hebben gesmuld van de verse soep die bij de Buurtboer-lunch zat. Dus ze willen die op 'groen' swipen in de app, zodat die elke week wordt geleverd. Maar zij twijfelt, want zij staat telkens al die kommetjes soep op te warmen in een klein kantoor-magnetronnetje.

Toevallig weet Jahfaar nog een fijne hot pot, goed voor liters perfect verwarmde soep. Ze hebben hem zelf ook op kantoor. Dezelfde halen bij de groothandel, afleveren bij de klant, terug naar kantoor. Service en beweging in één.

De Buurtboer is aan boord

December 2021. Zomer en nazomer waren een opsteker geweest voor Marks cijfers. Center Parcs draaide op volle toeren, horeca mocht weer open.

En hij had de knoop doorgehakt: Albron had de Buurtboer overgenomen. In juli werden de contracten getekend. Al die seinen op groen hadden Mark over de streep getrokken. Lekker, duurzaam, gezond en betaalbaar. Een kans op een aanwinst die zo goed bij je past, krijg je niet vaak. 

Een mooi begin op weg naar de 250.000 in 2025. Maar zekerheid heeft Mark nog lang niet. Dat kan ook niet met één overname. En in een tijd die continu wordt opgeschud door een pandemie. Maar als je geen stappen durft te zetten, kom je nooit op je bestemming.

Story_groeien_afbeelding4.pngTerug naar het hier en nu. Weer een tegenslag. Omikron staat voor de deur. De mondkapjes gaan weer op. En thuiswerken is weer verplicht.

Dus zit Mark weer voor Teams. Het gezicht op zijn scherm is dat van Stijn, de managing director van de Buurtboer. Ze hebben hun wekelijks post-overname overleg.

Eerst de actualiteit. Zijn er nog klanten gestopt door de nieuwe maatregelen? Je hebt geen lunch nodig als je werkvloer leeg is. Hoe kunnen de inpakkers veilig werken in ons eigen distributiecentrum? 1,5 meter is een uitdaging op een plek waar mensen, machines en stapels verse waar samenkomen. Kunnen alle producten nog geleverd worden? Ambachtelijk eten maken is mensenwerk, dus elke uitval van personeel merk je in je productie. 

Vooruitkijken kan gelukkig ook. Stijns screenshare van de Buurtbase laat pieken zien precies omgekeerd aan die van het RIVM. Gaat de corona-golf omlaag, dan mogen bedrijven weer verder open en schiet de vraag naar lunches de lucht in. 

Klaar voor de start

Stijn vertelt. Eerst Eindhoven. Nu nog te vroeg. Maar als het weer kan, is het een plek met potentie. Jonge, creatieve bedrijven weten de Buurtboer goed te vinden. En die sector bloeit rond Eindhoven volop. Een distributiecentrum van de Buurtboer is er nog niet. Die zitten in Amsterdam en Rotterdam. Te ver weg voor lokale en verse leveringen in Brabant. 

Mark krabbelt wat op papier. Hoe heet ook weer de collega die voor Albron de logistiek doet in het zuiden van het land? Zoekt hij straks even op.

Stijn-klaarvoordestart.pngNieuws van Carlijn. Een grote producent van veganistische spreads is alvast op de Buurtbase aangesloten. Nu kunnen ze nog uit de voeten met alleen een kleinere. Maar vegan is booming. Dus als het straks aantrekt, is een tweede inkoopadres onontbeerlijk. Puntje is wel: alles zit in plastic. Nu nog nodig om de verse kwaliteit te garanderen, maar iets om de komende tijd op de agenda te zetten. 

En tot slot: de nieuwe klant-sjablonen staan klaar in de Buurtbase. Jahfaar gebruikt die om met elke nieuwe klant hun wensen om te zetten in een bestelling die precies voldoende is. Zo kan iedereen aan de lunchtafel vinden wat hij zoekt, maar hoeft er na afloop niks te worden weggegooid. Heb je bijvoorbeeld veel vegetariërs in je bedrijf? Dan levert Jahfaar niet vijf pakjes ham voor achttien personen - volgens de database het gemiddelde - maar slechts twee. En wil je ook gebak erbij? Dat kan. In eerdere sjablonen stond dat niet, want zoet gebak past niet bij een gezonde lunch. Maar het low-carb bananenbrood dat de bakker vorige maand introduceerde wel. Dus dat is vanaf nu ook bij de Buurtboer te krijgen.

Vers beleg, bananenbrood. Het water loopt Mark in de mond. Vandaag luncht hij nog thuis. Maar hopelijk is het snel weer Buurtboer-tijd en kan hij bij Stijn aanschuiven.

Hij heeft er zin in.