In alle bewegingen willen we niet volgen, maar voorop lopen Directeur Marketing & Concepts Albron

Vandaag de toekomst veranderen

Naast wat er op mijn visitekaartje staat, ben ik nu ook Changemaker. Want Albron heeft zich aangesloten bij de community Change Inc. Tussen die honderden koplopers uit het bedrijfsleven voel ik me thuis, omdat we als geen ander weten dat morgen vandaag bedacht wordt. En dat het niet gaat om problemen zien, maar om pionieren in oplossingen. In ons geval: oplossingen die eten en drinken lekkerder, gezonder, duurzamer en beter betaalbaar maken.  

In de groeiende beweging van Change Inc. staat Albron in een mooi rijtje van grote, verandergedreven bedrijven en slagvaardige scale-ups. Van Grolsch tot Zwitserleven en van Plus Retail tot True Price. In het voorjaar van 2020 waren het er honderd. Inmiddels bestaat de beweging al uit zo’n driehonderd Changemakers. Zo bundelen we alle veranderkracht die de economie nodig heeft voor een betere toekomst. De Changemakers wisselen kennis, ervaring en inzichten uit om duurzame veranderingen te versnellen. Dat kan geen enkel bedrijf in zijn eentje.

Luister het verhaal van Ernest van de Voort over de voedseltransitie tijdens de podcast aflevering van Change Short Stories of luister via Spotify

Vier grote veranderingen
Verandering is Albron natuurlijk niet vreemd. In de ruime eeuw die we bestaan, is de wereld elk jaar anders geweest. Onze kijk op eten en drinken, de wensen van onze gasten, de behoeften van onze opdrachtgevers en de belangen van de maatschappij: alles is in beweging. In die bewegingen willen we niet volgen, maar voorop lopen. Het verschil maken. In onze nieuwe koers doen we dat nadrukkelijker dan ooit. Met een stevige ambitie: in 2025 willen we elke dag 250.000 gasten laten genieten van lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar eten en drinken. Binnen Change Inc. delen we vooral onze visie en voortgang op vier grote veranderingen: minder verspilling, meer plantaardig, een gezonder aanbod en korte ketens.  

“Minder verspilling begint bij inzicht in wat onze gasten willen”

Aardappelsoep tot Zalmquiche
Verspilling is een hele belangrijke. In onze tak van sport kunnen we veel doen om voedselverspilling tegen te gaan. Dat begint bij inzicht in wat onze gasten willen en hoe ze zich gedragen. Kijk bijvoorbeeld naar kantooromgevingen, waar sinds de coronatijd het hybride werken een vlucht neemt. Als wij weten wanneer medewerkers thuis of op kantoor werken en wat dan hun wensen rond eten en drinken zijn, dan kunnen we ons aanbod daar beter op afstemmen. Zodat zo weinig mogelijk weggegooid wordt. Minder verspilling is ook een kwestie van slim opgebouwde menu’s en zorgvuldig omgaan met ingrediënten. In de receptendatabase die al onze koks gebruiken, staan honderden recepten voor restverwerking. Van Aardappelsoep tot Zalmquiche. 

“Meer plantaardig kan prima zonder ook maar iets af te doen aan smaak”

Van dierlijk naar plantaardig
Als de wereld in 2030 klimaatneutraal moet zijn, dan is de overstap van dierlijke naar plantaardige eiwitten een must. Ook onze stappen op dat terrein delen we met de pioniers binnen Change Inc. Meer plantaardig kan prima zonder ook maar iets af te doen aan smaak. In alle restaurants van Center Parcs hebben we bijvoorbeeld room uit koemelk al vervangen door een plantaardige variant. De soepen, sauzen en andere gerechten zijn nog net zo lekker, maar verkleinen onze CO2-

voetafdruk. We stappen ook over op plantaardige slagroom en plantaardige tiramisu. Op onze schaal leidt zoiets tot tientallen tonnen minder CO2. Dat geldt ook voor onze keuze voor minder vlees en meer groente in het algemeen. Onze gasten wennen daar makkelijk aan. Sterker nog, over onze gehaktbal die voor de helft uit oesterzwammen bestaat, krijgen we meer complimenten dan ooit.  

“Veel eten en drinken kan makkelijk minder zoet, zout en vet”

Kruiden en nieuwe kooktechnieken
Waar onze gasten ook makkelijk aan wennen, is het gebruik van minder suiker, minder zout en minder ongezonde vetten. Zo maken we ons aanbod gezonder en dat is voor onze toekomst minstens zo belangrijk als het thema duurzaamheid. Wij gunnen onze gasten die gezondheid. Veel eten en drinken kan makkelijk minder zoet, zout en vet. Op veel van onze locaties werken creatieve koks die onder meer met kruiden en vernieuwende kooktechnieken onze gerechten smaak geven. We zetten ook stappen samen met onze leveranciers. Met onze drankenpartner Vrumona bijvoorbeeld. We hebben samen afgesproken dat we het aandeel suiker in hun frisdranken verminderen en dat wij hun gezondere alternatieven op de kaart zetten.

“Circulair gaat voor ons niet alleen over eten en drinken”

De kracht van korte ketens 
Onze vierde verandering die past bij wat de wegbereiders van Change Inc. voor ogen hebben, is de keuze voor korte ketens. Wij trekken korte lijnen tussen producent en consument, met zo min mogelijk partijen daartussen. Daarmee beperken we niet alleen het aantal foodmiles. Met een klein aantal partners bouw je betere relaties, ben je slagvaardiger in verduurzaming en houd je het betaalbaar. Zo zochten we eerder een samenwerking met Kipster. We hebben nu onze eigen Kipsterboerderij, waarvan we op de meest dier- en milieuvriendelijke onze eieren betrekken. Met SmitVis, de visafdeling van onze vaste partner Sligro, wisten we dit jaar ons visaanbod volledig te verduurzamen. Dat toont de kracht van korte ketens. Binnenkort kondigen we nog twee spraakmakende initiatieven met ketenpartners aan.

Veranderen was bij Albron altijd al mijn vak. Toch ben ik er best trots op dat ik nu ook officieel een Changemaker ben. En dat ik omringd ben door andere Changemakers die met lef en creativiteit vandaag de wereld van morgen vormgeven. Omdat het moet én omdat het energie geeft.  Veranderen blijft het leukste wat er is. 

Lezen hoe Albron vorig jaar duurzame ideeën in daden om wist te zetten? Lees ons Duurzaamheidsverslag 2020.  

 

Veranderen was bij Albron altijd al mijn vak. Toch ben ik er best trots op dat ik nu ook officieel een Changemaker ben. En dat ik omringd ben door andere Changemakers die met lef en creativiteit vandaag de wereld van morgen vormgeven. Omdat het moet én omdat het energie geeft.  Veranderen blijft het leukste wat er is. 

Ernest van de Voort - Directeur Marketing & Concepts Albron

Ernest

Contact Ernest

Neem contact op met Ernest, onze expert op het gebied van Gastvrijheid.