'We benutten de Kracht van Eten optimaal.' Peter Draaisma – voorzitter Raad van Bestuur IJsselland Ziekenhuis

IJsselland Ziekenhuis

Welke keuzes wil het IJsselland Ziekenhuis écht maken, nu het bestaande keukenconcept na 20 jaar om vervanging vraagt?

Een interne werkgroep van het IJsselland Ziekenhuis had al een rondje langs andere ziekenhuizen gemaakt om te kijken hoe zij omgingen met patiëntenmaaltijden. De bestaande keuken vervangen door een gelijksoortige, was het oordeel. Toch twijfelde de Raad van Bestuur en vroeg Albron om een second opinion. In gesprek met de interne werkgroep vroeg Albron kritisch door over wat de ideale situatie zou zijn. In die ‘kookcreatie’ bleek dat Albron met de meegebrachte ervaring en expertise de droomwensen voor patiëntenmaaltijden haalbaar kon maken in een concept dat ze ‘A la carte’ doopten.

In A la carte staat de beleving van elke individuele patiënt centraal, vanuit het idee dat die beleving en dat maatwerk bijdraagt aan een beter herstel. In het concept krijgt de voedingsassistent een sleutelrol. Elke middag wordt er vers gekookt in het ziekenhuis zelf. Patiënt kiezen pas twee uur van tevoren uit het dagelijks wisselende menu, zodat ze beter kunnen inschatten hoeveel trek ze hebben en waarin. De voedingsassistent adviseert bij de keuze, bekijkt eventuele dieetregels, geeft de bestelling via een tablet door en serveert ook de maaltijd. A la carte kwam als één van de drie beste concepten uit de bus in een onderzoek van het ministerie van VWS naar ondervoeding en maaltijdconcepten binnen ziekenhuizen. Bovendien viel de investering in dit concept zeven ton lager uit, is er 40% minder voedselverspilling en eten patiënten 16% meer, wat bijdraagt aan een beter herstel.

 

Branches

In de zorg

Thema's

Henk

Contact Henk

Neem contact op met Henk, onze expert op het gebied van eten en drinken In de zorg.
030 669 58 49 henk.voormolen@albron.nl

'Met het maaltijdconcept A la carte benutten wij de Kracht van Eten optimaal: het is beter voor de patiënten en de productkwaliteit, door de bereiding op bestelling wordt er minder weggegooid, het werk van onze medewerkers is inhoudelijk interessanter geworden én het is goedkoper dan voorheen. Deze samenwerking past goed in onze strategie om externe expertise binnen te halen en verantwoordelijkheid te geven' Peter Draaisma – voorzitter Raad van Bestuur IJsselland Ziekenhuis

A la carte A la carte A la carte

Bekijk ook

Lokaal 12

Lokaal 12

Albron gaf Landpark Assisië een centrale ontmoetingsplek voor de bewoners met een verstandelijk handicap, medewerkers en bezoekers. En tegelijkertijd een passende werkomgeving voor de cliënten.

Lees meer

AMC Amsterdam

AMC Amsterdam

Albron vertaalde de wensen van het AMC en de heel verschillende doelgroepen in een foodconcept dat de Kracht van Eten als basis heeft: Pit. Een concept dat de identiteit van de organisatie verrassend versterkt.

Lees meer

Bekijk alle cases
Henk

Neem contact op met Henk

Neem contact op met Henk, onze expert op het gebied van eten en drinken In de zorg. 030 669 58 49 henk.voormolen@albron.nl