Voorbij keurmerken kijken

In de supermarkt zelf je appels en witlof wegen hoeft al een tijdje niet meer. Toch weeg ik in winkels heel wat af. Ik sta dan voor het schap met een potje of pakje in elke hand, speurend naar keurmerken, voedingswaarden en andere informatie. Die keurmerken geven wel wat vertrouwen, maar vaak op één onderwerp uit het rijtje dierenwelzijn, eerlijke handel, milieuvriendelijkheid en gezonde voeding. Bij Albron wegen we mens, dier én milieu. Daarom kijken we voorbij die keurmerken.

Dat het voor klanten in winkels of gasten in restaurants knap lastig is om goed te kiezen, snap ik. Want waar moet je je keuze op baseren? Een brood van lokaal graan zegt niets over voedingswaarde. Een gezond pondje sperziebonen komt misschien met milieu-onvriendelijke vliegtuigen uit Kenia. Zonder gif verbouwde koffie betekent nog geen eerlijk prijs voor de boeren. Een scharrelkip stoot meer fijnstof uit dan haar zusje met een beter leven. Kortom: alles heeft een optelsom.

Van dierlijk naar plantaardig
Bij Albron maken we achter de schermen al die sommen. We duiken diep in de herkomst, de voedingswaarden, die milieubelasting, de diervriendelijkheid en de eerlijke handel van alle producten. Onder de streep maken we de beste afweging voor mens, dier en milieu. En dat leidt tot scherpe keuzes. Bijvoorbeeld de keuze voor minder vlees en meer groente op onze menu’s. Voor vlees zijn allerlei lekkere alternatieven die het milieu minder belasten, dierenwelzijn niet raken, een slag gezonder zijn en ook nog minder kostbaar. Bovendien is het een antwoord op de behoefte van onze steeds bewuster kiezende gasten. In de spannende transitie van dierlijk naar plantaardig zetten we elke dag stappen. Vaak beginnen die met innovatieve experimenten in ons circulair paviljoen The Green House, om ze bij succes toe passen in onze andere foodconcepten.

De hele keten betrekken
We kijken dus voorbij keurmerken, maar we gaan er niet aan voorbij. Keurmerken zijn, net als certificeringen en andere stempels van goedkeuring, een belangrijk middel. Ook bij Albron laten we onafhankelijke partijen graag kritisch naar ons kijken. Maar dat is nooit een doel op zich. Het eigenlijke doel is lekker eten en drinken met aandacht voor mens, dier en milieu. Om daarin het maximale te bereiken betrekken we de hele keten. Aan de achterkant de producenten, met wie we om tafel gaan om te kijken hoe ze hun waar bijvoorbeeld minder zout, zoet of vet kunnen maken. Of kunnen zorgen voor een beter dierenwelzijn of een kleinere CO2-voetafdruk. In de foodconcepten die wij voor onze klanten ontwikkelen, nemen we die vooruitgang mee. En aan de voorkant luisteren we naar onze gasten en maken we het ze makkelijk om hun persoonlijke afweging te maken. Met E-learnings leren we onze medewerkers hoe ze te helpen. Zo maakt iedereen binnen de keten betere keuzes: onze leveranciers, wijzelf, onze opdrachtgevers, onze medewerkers en onze gasten.

Bewust en gerust genieten
Het wikken en wegen dat we doen is geen project. Het is dagelijkse kost voor veel van onze mensen. Met het kijken voorbij etiketten en keurmerken worden we misschien zelf wel een beetje een keurmerk: als Albron het op tafel zet, kun je erop vertrouwen dat daaraan een goede afweging in de volle breedte voorafging. Zodat je er bewust en gerust van kunt genieten. Want daar draait eten en drinken natuurlijk in de eerste plaats om.

Teun Verheij
Algemeen directeur Albron


Albron. Kom verder.
Een warm welkom en een stap vooruit in de wereld van onze klanten: dat is de ambitie van Albron. Directeur Teun Verheij deelt elke twee maanden in een blog zijn visie op zo’n stap vooruit.

Meer blog artikelen