De kip, het ei en het haantje

Bij de late nazit van een barbecue op zo’n lome zomeravond komen steevast filosofische vragen op de tuintafel, tussen de wijnglazen. Laatst ontstond onder vrienden een gesprek over het eeuwige dilemma wat er eerst was: de kip of het ei. Over oorzaak en gevolg. Bij Albron weten we ook niet wat er eerst was, maar wel waar we zelf bewust voor kiezen: wélke kip en wélk ei.

Als je naar kippen en eieren kijkt, is niet alles klip en klaar. Een keuze heeft soms onvermoede consequenties. Dat blijkt maar weer uit de fijnstofcijfers, die het CBS onlangs uitbracht. Die laten tussen alle dalingen een stijging zien binnen de landbouwsector, omdat het groeiende aantal wroetende scharrelkippen veel meer fijnstof uitstoot dan soortgenoten die op een andere manier gehuisvest zijn. Maar liefst zeventien keer zo veel. Dat is slecht voor de mens, het milieu en het klimaat. Moeten we dan terug naar de plofkip? Nee, zeker niet.

Broertjes van legkippen
Binnen Albron is het hele assortiment vanaf vorig jaar plofkipvrij. Dat was voor ons een logische stap na de eerdere keuze voor vrije-uitloopeieren en een steeds groter aandeel duurzaam kippenvlees. De 2020-kip, die nu op ons menu staat, zien we als een tussenstap. Nog dit jaar gaan we als eerste foodservice-organisatie over op eieren en kippen uit onze eigen Kipster-stal. Dat is op dit moment de meest dier- en milieuvriendelijke manier om in onze behoefte en die van onze gasten te voorzien. De Kipster-stal is niet minder dan een revolutie. De kippen lopen rond in een nagebootste bosrijke omgeving met veel daglicht en buitenlucht. Wat ze eten komt uit reststromen van bakkers. Met zonnepanelen op het dak zijn de eieren klimaatneutraal en slimme filters dringen het fijnstof met 90% terug. Een andere doorbraak is die van de ‘leghaantjes’. Waar anders de broertjes van legkippen de dood vinden zodra ze uit het ei komen, laat Kipster ze net als hun zusjes opgroeien. Ook die haantjes komen bij Albron op de kaart.

De prijs van een ei
De stap die we zetten met de Kipster-stal past bij ons uitgangspunt om onze gasten elke dag te verrassen met wat gezond, lekker en duurzaam is. Betaalbaar hoort ook bij dat rijtje stelregels. Die laatste doelstelling daagt ons uit, omdat duurzaamheid vaak een prijs heeft. Een prijs die niet altijd te rijmen is met wat de markt ervoor wil betalen. Kijk maar naar een ei. De prijs van een ei is de afgelopen jaren nauwelijks gestegen, terwijl een plakje kaas of vleeswaren de belegde boterham zeker duurder heeft gemaakt. Willen we gezamenlijk duurzamer eten en drinken, dan vraagt dat van iedereen een investering. Bij Albron nemen we daar graag ons aandeel in. Want als we bijvoorbeeld niet voor meer duurzame kippen en eieren kiezen, staan we stil. Ook dat is een kwestie van de kip of het ei. Van oorzaak en gevolg.

Durven kiezen
Het komt dus aan op keuzes. Op de weg naar duurzaamheid komen we op kruisingen. En elk kruispunt vraagt om keuzes, die niet altijd logisch of vanzelfsprekend zijn. Daarom draagt ons duurzaamheidsverslag van 2017 de titel Durven kiezen met gezond verstand. In dat verslag staan onze keuzes uit dat jaar. Inmiddels staan we alweer voor nieuwe vraagstukken, waar we dit jaar en volgend jaar passende antwoorden op geven. Een van die antwoorden is de keuze voor echt duurzame kippen, eieren en haantjes. Welke van die drie er ook als eerste was.

Teun Verheij
Algemeen directeur Albron

Albron. Kom verder.
Een warm welkom en een stap vooruit in de wereld van onze klanten: dat is de ambitie van Albron. Directeur Teun Verheij deelt elke twee maanden in een blog zijn visie op zo’n stap vooruit.

Branches

Op het werk

Thema's

Teun

Contact Teun

Neem contact op met Teun
030-6695695 directie@albron.nl

Andere blogberichten in Gastvrijheid

personalised food

Toekomstmuziek op mijn bord

13-12-2018

Soms lijkt mijn werk een beetje science fiction. Kort geleden liet ik mijn DNA-profiel opmaken, liep ik weken met een glucosemeter in mijn bovenarm en proefde ik gebakken zeewier en eendenkroos. Om de toekomstmuziek van eten en drinken te horen, speel ik zelf proefkonijn. Want wat vandaag nog fictie is, wordt sneller dan we denken werkelijkheid.

Lees verder
Kipster boerderij

De kip, het ei en het haantje

18-07-2018

Bij de late nazit van een barbecue op zo’n lome zomeravond komen steevast filosofische vragen op de tuintafel, tussen de wijnglazen. Laatst ontstond onder vrienden een gesprek over het eeuwige dilemma wat er eerst was: de kip of het ei. Over oorzaak en gevolg. Bij Albron weten we ook niet wat er eerst was, maar wel waar we zelf bewust voor kiezen: wélke kip en wélk ei.

Lees verder
Stappen vooruit

Appels bij de kassa

27-02-2018

Twaalf weken lang toetsten onderzoekers van de VU allerlei praktische strategieën in dertig bedrijfsrestaurants, waaronder locaties van Albron. Allemaal nudging-strategieën: geen dwingende of beperkte keuze, maar subtiele duwtjes in een goede richting. Dus niet de kroketten van het menu halen, maar appels bij de kassa leggen. Plaats, prijs, promotie, product: in elke P uit de marketingmix stopten de wetenschappers een aansporing. Salades een prominentere plaats geven, gezondere broodjes goedkoper maken, fruit aanbieden in een combi-deal en van minder vette kaas simpelweg meer uitstallen dan de gangbare.

Lees verder
Hoe voeg je waarde toe aan jouw business met aantrekkelijke horeca op grote én kleine evenementen?

Waarde toevoegen met aantrekkelijke horeca

27-11-2017

De ene dag verwacht je 20 mensen, de week erna 10.000 en je hebt dagen waar 100.000 mensen op af komen. Hoe ga je om met deze verschillen in aantallen en verzorg je voor al die mensen eten en drinken? Aan het woord is Ruud Homan, operationeel manager bij Albron en onder andere verantwoordelijk voor alle horeca op het terrein van TT Assen.

Lees verder
Meer blog artikelen
Teun

Neem contact op met Teun

Neem contact op met Teun, onze expert op het gebied van eten en drinken op het werk. 030-6695695 directie@albron.nl