Appels bij de kassa

Als ik in de trein naar Den Haag zit, vind ik het toch fijn als de conducteur omroept dat dat inderdaad de eindbestemming is. Net zo’n prettige bevestiging was voor Albron het onderzoeksrapport van branchevereniging Veneca en de Vrije Universiteit Amsterdam vorige week. De conclusie: in bedrijfsrestaurants verleiden tot gezondere keuzes heeft zin. We zitten dus op het goede spoor.

Twaalf weken lang toetsten onderzoekers van de VU allerlei praktische strategieën in dertig bedrijfsrestaurants, waaronder locaties van Albron. Allemaal nudging-strategieën: geen dwingende of beperkte keuze, maar subtiele duwtjes in een goede richting. Dus niet de kroketten van het menu halen, maar appels bij de kassa leggen. Plaats, prijs, promotie, product: in elke P uit de marketingmix stopten de wetenschappers een aansporing. Salades een prominentere plaats geven, gezondere broodjes goedkoper maken, fruit aanbieden in een combi-deal en van minder vette kaas simpelweg meer uitstallen dan de gangbare.

Dubbele rails
Kleine aanpassingen kunnen grote resultaten hebben. De gasten van de bedrijfsrestaurants lieten zich allemaal vriendelijk verleiden tot gezondere keuzes. Is dat eigenlijk belangrijk, die verandering? Dat vinden we bij Albron wel. Wij volgen al zo’n tien jaar het spoor waarbij we ons extra verantwoordelijk voelen voor wat we voorschotelen. Omdat we geloven dat vitale medewerkers vitale organisaties opleveren. Eten en drinken is niet alleen een manier om elkaar te ontmoeten, maar ook belangrijke brandstof. Onze spoorweg heeft dubbele rails: aan de ene kant samen met ketenpartners producten minder zoet, vet en zout maken. En aan de andere kant onze gasten verleiden tot gezonde keuzes. Voor die verleidingen zijn ze ontvankelijker dan ooit.

Een vrolijk label
Dat verleiden kan overal. Niet alleen in bedrijfsrestaurants, waar het onderzoek om draaide. Albron is ook de gastheer in onder meer ziekenhuizen, onderwijsinstellingen, vakantieparken bij evenementen en op high traffic locaties. Zo lang je aanpak maar past bij de wereld waar je in werkt en de gasten die je daar ontvangt. Op de Universiteit Maastricht helpen we studenten bijvoorbeeld bij het maken van een bewustere keuze met Yummie, een vrolijk label voor een categorie verse en gezonde producten zoals smoothies en soepen. Dat concept slaat zelfs aan in Center Parcs, waar onze gasten vakantie vieren en zichzelf graag op wat lekkers trakteren. Het onderzoek van Veneca en de VU moedigt ons aan om ons spoor verder te volgen en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Om het simpel te zeggen: appels bij de kassa kan overal. En 48+-kaas vervangen door 30+ ook.

Durven proberen
Niet alles wat je probeert pakt perfect uit. Soms valt iets bij je gasten minder in de smaak of werkt een verleiding niet zo goed als je dacht. Maar laten we vooral het lef hebben om te blijven proberen onze gasten te bewegen tot gezonde keuzes. Als elke aanbieder van eten en drinken dat doet, krijgt de trein naar een vitale samenleving veel wagons. En dus veel reizigers die zich graag mee laten nemen.

Teun Verheij
Algemeen directeur Albron


Albron. Kom verder

Een warm welkom en een stap vooruit in de wereld van onze klanten: dat is de ambitie van Albron. Teun Verheij deelt elke twee maanden in een blog zijn visie op zo’n stap vooruit.

Branches

Op het werk

Thema's

Teun

Contact Teun

Neem contact op met Teun
030-6695695 directie@albron.nl

Andere blogberichten in Gastvrijheid

Kipster boerderij

De kip, het ei en het haantje

18-07-2018

Bij de late nazit van een barbecue op zo’n lome zomeravond komen steevast filosofische vragen op de tuintafel, tussen de wijnglazen. Laatst ontstond onder vrienden een gesprek over het eeuwige dilemma wat er eerst was: de kip of het ei. Over oorzaak en gevolg. Bij Albron weten we ook niet wat er eerst was, maar wel waar we zelf bewust voor kiezen: wélke kip en wélk ei.

Lees verder
Stappen vooruit

Appels bij de kassa

27-02-2018

Twaalf weken lang toetsten onderzoekers van de VU allerlei praktische strategieën in dertig bedrijfsrestaurants, waaronder locaties van Albron. Allemaal nudging-strategieën: geen dwingende of beperkte keuze, maar subtiele duwtjes in een goede richting. Dus niet de kroketten van het menu halen, maar appels bij de kassa leggen. Plaats, prijs, promotie, product: in elke P uit de marketingmix stopten de wetenschappers een aansporing. Salades een prominentere plaats geven, gezondere broodjes goedkoper maken, fruit aanbieden in een combi-deal en van minder vette kaas simpelweg meer uitstallen dan de gangbare.

Lees verder
Hoe voeg je waarde toe aan jouw business met aantrekkelijke horeca op grote én kleine evenementen?

Waarde toevoegen met aantrekkelijke horeca

27-11-2017

De ene dag verwacht je 20 mensen, de week erna 10.000 en je hebt dagen waar 100.000 mensen op af komen. Hoe ga je om met deze verschillen in aantallen en verzorg je voor al die mensen eten en drinken? Aan het woord is Ruud Homan, operationeel manager bij Albron en onder andere verantwoordelijk voor alle horeca op het terrein van TT Assen.

Lees verder
Pay for use

Niet de lamp, maar het licht kopen

27-11-2017

'Is stoelen, lampen en planten kopen eigenlijk wel circulair?', vroegen we ons af toen de schetsen voor The Green House op papier kwamen. Past dat oude denken in de nieuwe ideeën voor ons paviljoen? Pay-per-use, afrekenen voor gebruik in plaats van eigendom, lag meer voor de hand. Als we niet voor het ding betalen, maar voor wat het doet, maken we van leveranciers bondgenoten in duurzaam denken. Dat levert mooie inzichten op.

Lees verder
Meer blog artikelen
Teun

Neem contact op met Teun

Neem contact op met Teun, onze expert op het gebied van eten en drinken op het werk. 030-6695695 directie@albron.nl