Albron gekozen als foodservicepartner

van Zaans Medisch Centrum

Zaans Medisch Centrum (ZMC) in Zaandam laat Albron de patiëntenvoeding verzorgen! Na de goede ervaringen in het IJsselland Ziekenhuis, koos ook ZMC voor Albron als foodservicepartner. Hoe realiseerden we dit bij ZMC?

Waarom nemen we als Albron patiëntenvoeding voor onze rekening? Het is een unieke kans om in het nieuwe ziekenhuis van het Zaans Medisch Centrum het eten en drinken voor alle patiënten, bezoekers en medewerkers te verzorgen. Wij zijn specialist op het gebied van eten en drinken en zijn van mening dat we in samenwerking met het ziekenhuis een succesvolle bijdrage kunnen leveren aan het welzijn van patiënten en het zorgproces. Met lekkere en gezonde maaltijden, aandacht voor de patiënt en een flexibele vraag gestuurde dienstverlening versterken we niet alleen de fysieke kracht maar ook de mentale- en emotionele kracht van patiënten. Eten in het ziekenhuis gaat immers over meer dan het aanbieden van voedingsstoffen. Onze missie is het verblijf voor patiënten te veraangenamen passend binnen de randvoorwaarden en visie die het ZMC voor haar nieuwe ziekenhuis had opgesteld.

Kracht van eten
Wij zijn daarbij overtuigd van de kracht van eten, van de voedingskracht van verse producten en de verbindende kracht van samen eten. Vanuit deze overtuiging creëerden we met het ZMC oplossingen voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Want mensen die gezond leven en lekker in hun vel zitten, genezen sneller, kunnen meer aan en presteren beter. Als we dat samen willen, kan het!

Hoe realiseer je een concept voor patiëntenvoeding?
Dit doen we niet alleen, maar samen met de organisatie. Ons uitgangspunt is altijd ‘hoe kunnen we elkaar versterken op het gebied van eten en drinken?’ Het A la Carte concept dat voor ZMC is ontwikkeld is uiteraard toegespitst op de patiënten én gebaseerd op de kernwaarden van het ZMC en Albron. De ervaring die Albron met patiëntenvoeding heeft opgedaan in het IJsselland Ziekenhuis is uiteraard ook toegepast bij de ZMC.
Wat centraal staat is de overtuiging dat een optimale beleving rond eten en drinken zorgt voor een betere consumptie en daarop volgend een sneller herstel van patiënten. De voedingsassistent heeft daarbij een sleutelrol.

Hoe zorg je voor de juiste voeding?
Hoe zorg je voor een gastgericht concept die iedere patiënt opbouwende en herstellende maaltijden geeft en die ook een genot voor de mond zijn? Conceptmanager Zorg Elma Brandsma van Albron heeft het A la Carte-concept ontwikkeld en is afgelopen jaar in gesprek geweest met alle betrokkenen. Onder andere verpleegkundigen, diëtisten, zorgmanagers, de facilitairmanager, leveranciers, bouwcoördinatoren en de cliëntenraad. Een gevarieerd assortiment is samengesteld waarin een traditionele maar ook een meer eigentijdse gerecht keuze te maken is. Uiteraard wordt daarbij rekening gehouden met diëten en voedingsgewoonten.

Albron is nu enkele maanden aan de slag in het nieuwe ziekenhuis. De komende maanden gaan we de dienstverlening conform het opgestelde stappenplan verder uitbreiden. Op de planning staan een kleine kaart, de introductie van tussengerechten, het structureler monitoren van de eiwit intake om het beleid rondom ondervoeding verder te optimaliseren

Natuurlijk worden de gerechten ook uitgebreid geproefd, o.a. door de cliëntenraad. Iedereen wil immers lekker eten én in het ZMC beter worden. Daarom werken in de dagelijkse praktijk Albron-ers in een team samen met de voedingsassistenten van het ZMC. Het eerste resultaat is al geboekt en dat zijn blije en tevreden bezoekers en patiënten!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden in jouw ziekenhuis of zorgonderneming? Bel 030 6695 695 of mail info@albron.nl

Het Zaans Medisch Centrum (ZMC) verhuisde eind januari 2017 naar een compleet nieuw gebouw; een prachtig, energiezuinig pand ontworpen door Mecanoo architecten. In dit nieuwe pand is Albron gestart als foodservicepartner van ZMC en verzorgt de horeca voor bezoekers, medewerkers en patiënten. 

Bron: Henk Voormolen, aanvoerder Zorg bij Albron.

Branches

In de zorg

Thema's

Henk

Contact Henk

Neem contact op met Henk
030 669 58 49 henk.voormolen@albron.nl

Andere blogberichten in Vitaliteit

de vuist van tafel

De vuist van tafel

03-12-2018

Er was een tijd dat ik het hele jaar door blauwe bessen at, als ik daar zin in had. Nu ben ik degene die aan mijn opgroeiende kinderen uitlegt dat buiten het seizoen blauwe bessen uit Peru kopen niet het meest duurzame idee is. Ik ben de afgelopen jaren een bewustere vader én een bewustere inkoper geworden. Een inkoper die met een andere aanpak bewijst dat duurzaamheid niet duur hoeft te zijn. Integendeel.

Lees verder
Stappen vooruit

Voorbij keurmerken kijken

25-10-2018

In de supermarkt zelf je appels en witlof wegen hoeft al een tijdje niet meer. Toch weeg ik in winkels heel wat af. Ik sta dan voor het schap met een potje of pakje in elke hand, speurend naar keurmerken, voedingswaarden en andere informatie. Die keurmerken geven wel wat vertrouwen, maar vaak op één onderwerp uit het rijtje dierenwelzijn, eerlijke handel, milieuvriendelijkheid en gezonde voeding. Bij Albron wegen we mens, dier én milieu. Daarom kijken we voorbij die keurmerken.

Lees verder
Kipster boerderij

De kip, het ei en het haantje

18-07-2018

Bij de late nazit van een barbecue op zo’n lome zomeravond komen steevast filosofische vragen op de tuintafel, tussen de wijnglazen. Laatst ontstond onder vrienden een gesprek over het eeuwige dilemma wat er eerst was: de kip of het ei. Over oorzaak en gevolg. Bij Albron weten we ook niet wat er eerst was, maar wel waar we zelf bewust voor kiezen: wélke kip en wélk ei.

Lees verder
Stappen vooruit

Appels bij de kassa

27-02-2018

Twaalf weken lang toetsten onderzoekers van de VU allerlei praktische strategieën in dertig bedrijfsrestaurants, waaronder locaties van Albron. Allemaal nudging-strategieën: geen dwingende of beperkte keuze, maar subtiele duwtjes in een goede richting. Dus niet de kroketten van het menu halen, maar appels bij de kassa leggen. Plaats, prijs, promotie, product: in elke P uit de marketingmix stopten de wetenschappers een aansporing. Salades een prominentere plaats geven, gezondere broodjes goedkoper maken, fruit aanbieden in een combi-deal en van minder vette kaas simpelweg meer uitstallen dan de gangbare.

Lees verder
Meer blog artikelen
Henk

Neem contact op met Henk

Neem contact op met Henk, onze expert op het gebied van eten en drinken in de zorg. 030 669 58 49 henk.voormolen@albron.nl